STATUT PRZEDSZKOLA NIEPUBLICZNEGO “PROMYCZEK”
Statut został opracowany na podstawie art. 172 ust. 1 Ustawy Prawo Oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 r. (tj. Dz.U. z 2017 r., poz. 59).
Nowy Sącz , dnia 01 grudnia 2017 r.
Rozdział 1
Postanowienia wstępne
§ 1
- Ilekroć w statucie jest mowa o:
- Przedszkolu – należy przez to rozumieć Przedszkole Niepubliczne
„ Promyczek”,
- dzieciach, wychowankach – należy przez to rozumieć dzieci uczęszczające do Przedszkola Niepublicznego „Promyczek”,
- rodzicach/rodzicu – należy przez to rozumieć także prawnych opiekunów/prawnego opiekuna dzieci uczęszczających do Przedszkola Niepublicznego „ Promyczek”,
- nauczycielach – należy przez to rozumieć wszystkie osoby zatrudnione na stanowiskach pedagogicznych w Przedszkolu Niepublicznym „ Promyczek”,
- radzie – należy przez to rozumieć Radę Pedagogiczną Przedszkola Niepublicznego „ Promyczek”,
- osobie prowadzącej – należy przez to rozumieć osobę fizyczną prowadzącą Przedszkole Niepubliczne „Promyczek” Marię Kościsz, pełniącą jednocześnie funkcję Dyrektora Przedszkola,
- organie sprawującym nadzór pedagogiczny – należy przez to rozumieć Małopolskiego Kuratora Oświaty w Krakowie.
- dyrektorze – należy przez to rozumieć Dyrektora Przedszkola Niepublicznego „ Promyczek”.
Nazwa i siedziba przedszkola
§ 2
- Przedszkole nosi nazwę:
Przedszkole Niepubliczne „Promyczek” w Nowym Sączu.
- Ustalona nazwa Przedszkola jest używana w pełnym brzmieniu:
Przedszkole Niepubliczne „Promyczek”
ul. Żywiecka 72, 33-300 Nowy Sącz
NIP: 734-106-77-53
- Przedszkole prowadzi swoją działalność na podstawie wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Gminę Miejską Nowy Sącz z dnia 01.01.1999 r. pod nr 2/99.
- Siedziba przedszkola mieści się przy ul. Żywieckiej 72 w Nowym Sączu.
§ 3
- Przedszkole działa na podstawie obowiązujących aktów prawa,
w szczególności:- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 59 j.t.);
- Ustawa z dnia 07 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2016 r., poz. 1943 j.t. z późn. zm.);
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. z 2017 r., poz. 356 j.t.);
- Rozporządzenie Ministra Edukacji i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003 r., nr 6, poz. 69 j.t. z późn. zm.);
- Kodeks Pracy (Dz. U. z 2016 r., poz. 1666 j.t. z późn. zm.);
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2017 r., poz. 1189 j.t. z późn. Zm.);
- Konwencji o Prawach Dziecka;
- Niniejszy Statut.
- Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Małopolskie Kuratorium Oświaty w Krakowie.
Rozdział 2
Cele i zadania przedszkola
§ 4
Celem nadrzędnym Przedszkola jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka, poprzez realizację procesu opieki, wychowania i nauczania – uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenia doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna. W efekcie tego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji.
§ 5
- Osiągnięcie celu wychowania przedszkolnego następuje poprzez wsparcie rozwoju dziecka w następujących obszarach:
- fizyczny obszar rozwoju dziecka;
- emocjonalny obszar rozwoju dziecka;
- społeczny obszar rozwoju dziecka;
- poznawczy obszar rozwoju dziecka
§ 6
Zadania przedszkola
- Wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju.
- Tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę
i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa. - Wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych.
- Zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony.
- Wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb
i zainteresowań. - Wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie.
- Tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową
i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym. - Przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci.
- Tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki.
- Tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka.
- Tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy.
- Współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka.
- Kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz
rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju. - Systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju.
- Systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole.
- Organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami – umożliwiających dziecku poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej lub języka regionalnego – kaszubskiego.
- Tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.
§ 7
- Sposób realizacji zadań przedszkola z uwzględnieniem wspomagania indywidualnego rozwoju dziecka, wspomagania rodziny w wychowaniu dziecka oraz przygotowaniu go do nauki w szkole:
- udzielanie dzieciom pomocy psychologiczno – pedagogicznej oraz wspomagania indywidualnego rozwoju dziecka,
- organizowanie opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi, odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości przedszkola,
- umożliwienie dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, językowej i religijnej,
- rozpoznawanie potrzeb dzieci w zakresie edukacji , opieki, wychowania,
- prowadzenie działań prozdrowotnych i proekologicznych.
§ 8
- Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowując metody i sposoby oddziaływań do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych, z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych, a
w szczególności: - zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie trwania zajęć poza terenem przedszkola,
- dziecko uczęszczające na zajęcia dodatkowe organizowane w przedszkolu jest pod opieką osoby odpowiedzialnej za prowadzenie tych zajęć,
- organizuje spożywanie posiłków zgodnie z zasadami zdrowego żywienia oraz możliwościami technicznymi,
- zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa zarówno pod względem fizycznym i psychicznym oraz uświadamia konieczność przestrzegania ustalonych wspólnie zasad,
- w wypadkach nagłych wszystkie działania pracowników przedszkola, bez względu na zakres ich czynności służbowych, w pierwszej kolejności skierowane są na zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom,
- współpracuje z poradnią psychologiczno – pedagogiczną, zapewniając, w miarę potrzeb i możliwości, konsultacje i pomoc.
- Przedszkole nie organizuje wczesnego wspomagania rozwoju dzieci ani zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.
§ 9
- Przedszkole organizuje i udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom uczęszczającym do przedszkola, ich rodzicom oraz nauczycielom.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w przedszkolu polega na wspieraniu rodziców oraz nauczycieli w rozwiazywaniu problemów wychowawczych w celu zwiększenia efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci.
- Pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielają dzieciom nauczyciele oraz specjaliści, w szczególności psycholog i logopeda.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem w formie:
- Zajęć specjalistycznych: stymulacyjno-kompensacyjnych, logopedycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym,
- Porad i konsultacji,
- Zajęć rozwijających uzdolnienia.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana rodzicom dzieci i nauczycielom w formie porad , konsultacji, warsztatów i szkoleń.
- Wsparcie merytoryczne dla nauczycieli i specjalistów przedszkola powinny zapewnić: poradnia psychologiczno – pedagogiczna oraz placówka doskonalenia zawodowego.
§ 10
- Dzieci powinny być przyprowadzane i odbierane w godzinach pracy przedszkola.
- Rodzice składają Dyrektorowi Przedszkola pisemne upoważnienie dla osób pełnoletnich, mogących przyprowadzać i odbierać ich dzieci z przedszkola. Pisemne upoważnienie powinno zawierać imię, nazwisko, numer i serie dowodu osobistego osoby wskazanej przez rodzica oraz numer telefonu do rodziców.
- Rodzice dzieci przyprowadzają i odbierają je z przedszkola oraz są odpowiedzialni za ich bezpieczeństwo w drodze do przedszkola i z przedszkola do domu.
- Życzenie rodziców dotyczące nie odbierania dziecka przez jednego z rodziców musi być poświadczone przez orzeczenie sądowe.
- Przedszkole zapewnia dzieciom opiekę pedagogiczną w czasie pobytu dziecka
w przedszkolu od momentu przyprowadzenia do przez rodziców do momentu odbioru z przedszkola. - W przypadku spóźnienia spowodowanego ważną sytuacją życiową, rodzic zobowiązany jest do telefonicznego powiadomienia przedszkola.
- Podczas pobytu dzieci w ogrodzie , zajęcia i zabawy odbywają się na wyznaczonym terenie ze sprzętem dostosowanym do potrzeb i możliwości dzieci, pod opieką nauczycieli. W trakcie zajęć organizowanych przez placówkę poza terenem przedszkola (spacery, wycieczki), zapewniona jest opieka pomocy nauczyciela.
- Nauczyciel nie może wydać dziecka osobie znajdującej się pod wpływem alkoholu ani środków odurzających; w takiej sytuacji nauczyciel zobowiązany jest skontaktować się z drugim rodzicem dziecka, a jeżeli nie jest to możliwe – powiadomić policję.
- Osoba odbierająca dziecko powinna zgłosić to nauczycielowi lub upoważnionemu pracownikowi przedszkola. Od tego momentu osoba odbierająca dziecko odpowiada za jego bezpieczeństwo. Ta sama zasada dotyczy odbierania dziecka z placu zabaw. Osoba odprowadzająca dziecko do przedszkola powinna w szatni przygotować je do pobytu w przedszkolu (rozebrać i przebrać), a następnie przekazać nauczycielce w oddziale.
Od momentu przekazania dziecka, za jego bezpieczeństwo odpowiada nauczyciel. - W przypadku niemożności skontaktowania się telefonicznego nauczyciel oczekuje z dzieckiem przez 1 godzinę od momentu zamknięcia przedszkola. Jeżeli w tym czasie rodzice nie zgłoszą się po dziecko, nauczyciel powiadamia Dyrektora, który powiadamia Policję o niemożności skontaktowania się
z rodzicami dziecka w celu ustalenia miejsca pobytu rodziców. - W przedszkolu nie stosuje się żadnych zabiegów lekarskich, poza udzielaniem pomocy w nagłych wypadkach.
- W przedszkolu nie podaje się żadnych leków.
- W przypadku zachorowania dziecka w przedszkolu, powiadamia się o tym rodziców. Mają oni obowiązek odebrania dziecka z przedszkola i zapewnienia mu opieki medycznej.
- W innych uzasadnionych przypadkach (losowych, zagrożenia życia dziecka) przedszkole wzywa karetkę pogotowia i powiadamia rodziców. Dziecko zostaje powierzone opiece lekarskiej i do czasu pojawienia się rodziców pozostaje w obecności nauczyciela lub dyrektora, którzy towarzyszą dziecku.
- Wychowankowie przedszkola mogą być ubezpieczeni od nieszczęśliwych wypadków za zgodą rodziców.
- Stawkę ubezpieczenia corocznego ustala się z rodzicami na pierwszym walnym zebraniu rodziców, na początku roku szkolnego.
- Przedszkole nie ponosi odpowiedzialności za cenne rzeczy i zabawki przyniesione przez dzieci do przedszkola.
Rozdział 3
Organy Przedszkola
§ 11
- Organami przedszkola są:
- Dyrektor Przedszkola
- Rada Pedagogiczna
- Osoba prowadząca
§ 12
1. Dyrektor przedszkola jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w nim nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami.
- zatrudnia, zwalnia nauczycieli i pracowników niepedagogicznych przedszkola,
- przyznaje nagrody oraz wymierza kary porządkowe nauczycielom i innym pracownikom przedszkola,
- odpowiada za właściwą organizację i przebieg procesu wychowawczo – dydaktycznego.
2.Dyrektor w szczególności:
- kieruje bieżącą działalnością przedszkola i reprezentuje go na zewnątrz,
- ustala strukturę organizacyjną,
- tworzy warunki prawidłowego funkcjonowania przedszkola,
- kontroluje pracę personelu przedszkola i dyscyplinę pracy,
- ponosi odpowiedzialność za bezpieczeństwo i higienę pracy,
- sprawuje nadzór pedagogiczny zgodnie z odrębnymi przepisami,
- organizuje i nadzoruje przebieg staży nauczycielskich na wyższy poziom awansu zawodowego, przygotowuje i przeprowadza postępowania kwalifikacyjne, zgodnie z odrębnymi przepisami,
- prowadzi i archiwizuje całość dokumentacji przedszkola wg odrębnych przepisów,
- przyznaje i występuje do odpowiednich organów o nagrody
i odznaczenia dla nauczycieli i pracowników niepedagogicznych zgodnie
z odrębnymi przepisami , - stwarza warunki do działania w przedszkolu wg własnego uznania: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzenie
i wzbogacenie form działalności dydaktycznej, wychowawczej
i opiekuńczej przedszkola., - dopuszcza do realizacji w przedszkolu zaproponowany przez nauczyciela program wychowania przedszkolnego, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej,
- ustala zestaw programów realizowanych w przedszkolu.
§ 13
- W przedszkolu może być utworzone stanowisko Wicedyrektora do spraw pedagogicznych, do którego zadań należy:
- organizowanie szkoleń;
- prowadzenie procedur związanych z awansem zawodowym;
- nadzorowanie organizacji imprez przedszkolnych;
- realizacja czynności zleconych przez Dyrektora;
- reprezentowanie przedszkola w czasie nieobecności Dyrektora,
w uzgodnionym zakresie; - współdziałanie w ramach prowadzonego nadzoru pedagogicznego;
- protokołowanie rad pedagogicznych.
§ 14
- Rada Pedagogiczna jest organem kolegialnym, powołanym w celu realizacji statutowych zadań przedszkola dotyczących kształcenia, wychowania i opieki nad dziećmi.
- W skład rady pedagogicznej wchodzi Dyrektor, jako przewodniczący, oraz wszyscy pracownicy pedagogiczni zatrudnieni w przedszkolu.
- Rada pedagogiczna działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu, który nie może być sprzeczny niniejszym statutem i obowiązującymi przepisami prawa. Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane, sposoby protokołowania i dokumentowania określa regulamin rady pedagogicznej.
- Do kompetencji rady pedagogicznej należy w szczególności:
- uchwalanie Regulaminu Rady Pedagogicznej;
- zatwierdzanie planów pracy przedszkola;
- ustalanie organizacji i doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola;
- podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia z listy wychowanków przedszkola;
- przygotowywanie projektu zmian w statucie przedszkola;
- opiniowania: organizacji pracy przedszkola, w tym tygodniowego rozkładu zajęć pracy nauczycieli, rocznych planów pracy przedszkola, przedszkolnych zestawów programów, koncepcji pracy przedszkola, dopuszczenia do użytku w przedszkolu zaproponowanych przez nauczycieli programów wychowania przedszkolnego, innowacji
i eksperymentów pedagogicznych, propozycji dyrektora dotyczących przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowych płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
- Członkowie rady pedagogicznej maja obowiązek:
- Rzetelnie realizować zadania wychowawcze, dydaktyczne i opiekuńcze przedszkola;
- Planować zajęcia otwarte dla rodziców i nauczycieli;
- dbać o wizerunek przedszkola na zewnątrz;
- składać przed radą sprawozdania z realizacji koncepcji pracy przedszkola, rocznego planu pracy i przydzielonych zadań;
- przestrzegać statutu, uchwał i postanowień rady;
- nauczyciele oraz inne osoby biorące udział w posiedzeniach rady, zachować w tajemnicy sprawy poruszane na posiedzeniu rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobra osobiste dzieci, rodziców, nauczycieli i innych pracowników, oraz dobre imię przedszkola.
§ 15
1.Do zadań osoby Prowadzącej należy:
1)zatrudnianie Dyrektora Przedszkola, w przypadku gdy osoba prowadząca nie pełni funkcji Dyrektora;
2)koordynacja zgodności realizowanych przez Przedszkole celów
z założeniami Statutu;
3)prowadzenie polityki kadrowej Przedszkola;
4)nadanie Statutu przedszkola;
5)ustalanie stawki żywieniowej i wysokości czesnego w Przedszkolu;
6)podejmowanie wszelkich kluczowych decyzji w sprawie polityki rozwoju i funkcjonowania Przedszkola,
7)zarządzanie ruchomościami i nieruchomościami Przedszkola;
8)dysponowanie środkami finansowymi przedszkola.
§ 16
- Organy przedszkola współdziałają ze sobą dokonując bieżącej wymiany informacji i uzgadniania działań w celu właściwego realizowania swoich kompetencji.
- Sytuacje konfliktowe, zaistniałe w przedszkolu zgłoszone przez zainteresowane strony lub osoby trzecie na piśmie lub słownie, rozstrzygane są przez osobę prowadzącą przedszkole.
- W celu rozstrzygnięcia sporu, osoba prowadząca przedszkole w terminie 7 dni od otrzymania zgłoszenia, zobowiązana jest doprowadzić do spotkania stron, wnikliwie rozpoznać stanowiska stron konfliktu i podjąć rozstrzygające decyzje ,o których w ciągu 14 dni powiadamia pisemnie zainteresowane strony.
- W przypadku niemożliwości załatwienia skargi przez osobę prowadzącą przedszkole sprawę należy przekazać:
- Do organu sprawującego nadzór pedagogiczny – w zakresie działalności dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej,
- innemu podmiotu wg istoty sprawy.
Rozdział 4
Organizacja przedszkola
§ 17
- Przedszkole funkcjonuje przez cały rok z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący.
- Przedszkole zapewnia dzieciom opiekę i wychowanie przez pięć dni
w tygodniu, od poniedziałku do piątku.
- Z przyczyn losowych przedszkole może zostać zamknięte, o czym rodzice zostaną telefonicznie powiadomieni.
- Dzienny czas pracy przedszkola wynosi 10 godzin.
- Godziny pracy przedszkola ustala w każdym roku szkolnym osoba prowadząca.
- Przedszkole zapewnia dzieciom opiekę i wychowanie przez pięć dni
§ 18
- Przedszkole jest placówką opiekuńczo – wychowawczo – dydaktyczną zapewniającą opiekę, wychowanie i naukę dzieciom od trzech do sześciu lat, objętych wychowaniem przedszkolnym.
- W wyjątkowych sytuacjach można przyjąć dziecko młodsze. Przypadki uzasadnione to sprawność, samodzielność na poziomie niezbędnym do radzenia sobie w czynnościach samoobsługowych, oraz dojrzałość emocjonalna w stopniu pozwalającym dziecku obyć się bez rodziców.
- Liczba dzieci w oddziale nie powinna przekraczać 30.
- Przedszkole jest wielodziałowe. Wszystkie oddziały zlokalizowane są w jednym budynku.
- Dyrektor powierza poszczególne oddziały opiece odpowiedniej liczbie nauczycieli zależnie od czasu pracy oddziału i realizowanych w nim zadań oraz uwzględnieniem propozycji rodziców dzieci danego oddziału. W oddziale jest zatrudniona osoba jako pomoc nauczyciela, która pomaga w sprawowaniu opieki.
- Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora przedszkola, w porozumieniu z radą pedagogiczną,
z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny nauczania, wychowania
i opieki, potrzeb, zainteresowań i uzdolnień dzieci, rodzaju niepełnosprawności dzieci oraz oczekiwań rodziców. - Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel lub nauczyciele, którym powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
- Szczegółową organizację opieki, wychowania i nauczania w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola, opracowany przez osobę prowadzącą przedszkole.
- W arkuszu organizacji przedszkola określa się w szczególności:
- liczbę oddziałów,
- liczbę dzieci w poszczególnych oddziałach z podziałem na wiek,\
- czas pracy przedszkola i poszczególnych oddziałów,
- liczbę nauczycieli i ich kwalifikacje
- Przedszkole organizuje dla dzieci zajęcia z religii. W tym czasie dzieci nie uczęszczające na religię mają zapewnioną opiekę nauczyciela.
- Organizacja zabawy, nauki i wypoczynku oparta jest na rytmie dnia, czyli powtarzających się sytuacyjnie fazach, które pozwalają dziecku na stopniowe zrozumienie pojęcia czasu i organizacji oraz dają poczucie bezpieczeństwa i spokoju.
§ 19
Do realizacji celów statutowych przedszkole zapewnia dzieciom możliwość korzystania z:
- pomieszczeń do nauczania, wychowania i opieki;
- placu zabaw;
- pomieszczeń sanitarno-higienicznych i szatni;
- posiłków.
§ 20
- Przedszkole organizuje żywienie dla dzieci w formie 3 posiłków, tj.: śniadanie, obiad i podwieczorek. W miarę posiadanych środków finansowych dzieci mogą otrzymywać dodatkowo II śniadanie lub poobiedni deser.
- Z żywienia w przedszkolu mogą korzystać pracownicy wg ustalonych zasad przez osobę prowadząca przedszkole.
§ 21
- Środki na działalność statutową przedszkola pochodzą z dotacji przysługujących na podstawie odrębnych przepisów, z wpłat wnoszonych przez rodziców na podstawie umowy, o której mowa w § 34 ust. 5 statutu oraz
z darowizn i nawiązek. - Wpłata rodziców składa się z dwóch części – opłaty stałej zwanej czesnym
i opłaty za wyżywienie. - czesne – nie podlega zwrotowi w przypadku nieobecności dziecka
w przedszkolu; - opłata za wyżywienie – podlega zwrotowi w wysokości dziennej stawki żywieniowej za każdy dzień nieobecności dziecka w przedszkolu.
- Osoba prowadząca przedszkole może na pisemny wniosek rodziców, uzasadniony trudną sytuacją losową lub materialną udzielić zniżki w opłacie za wyżywienie lub czesne. Decyzja w tej sprawie jest wyłącznie uznaniowa.
- Rodzice zobowiązani są do terminowego uiszczania wpłat za pobyt dzieci
w przedszkolu, z góry do 10 każdego miesiąca. - Sposób wnoszenia i wysokość opłat ustala osoba prowadząca przedszkole indywidualnie z rodzicami każdego dziecka w umowie cywilno-prawnej, o której
mowa w § 34 ust. 5 statutu. - Czesne pobierane jest przez okres gotowości świadczenia usługi opiekuńczej, wychowawczej i dydaktycznej przez przedszkole.
.
§ 22
- Podstawa programowa wychowania przedszkolnego realizowana jest w ciągu całego pobytu dziecka w przedszkolu i nie krócej niż 5 godzin dziennie.
- Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.
- Czas prowadzonych w Przedszkolu zajęć jest dostosowany do możliwości rozwojowych:
- dla dzieci trzy i czteroletnich – ok. 15 minut,
- dla dzieci starszych – około 30 min.
§ 23
- W przedszkolu mogą być organizowane zajęcia dodatkowe, w zależności od zainteresowań dzieci i propozycji rodziców.
- Dyrektor przedszkola, aby zorganizować prowadzenie zajęć dodatkowych może:
- Powierzyć prowadzenie takich zajęć nauczycielom zatrudnionym
w przedszkolu zgodnie z ich kompetencjami; - Zatrudnić nowych nauczycieli, posiadających odpowiednie kompetencje do prowadzenia konkretnego typu zajęć;
- Podpisać umowę z firmą zewnętrzną na prowadzenie takich zajęć;
- Czas trwania zajęć dodatkowych powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci.
- Sposób dokumentowania zajęć prowadzonych w przedszkolu określają odrębne przepisy.
§ 24
- W celu zapewnienia dzieciom bezpieczeństwa, w czasie przebywania
w przedszkolu, ustala się ogólne zasady postepowania kadry pedagogicznej
i pracowników niepedagogicznych zatrudnionych w przedszkolu:
- systematyczne wpajanie dzieciom zasad bezpieczeństwa,
- odliczanie dzieci przed wyjściem poza budynek przedszkola – na spacer, wycieczkę, do ogrodu oraz przed i po powrocie do przedszkola,
- reagowanie na wszelkie sytuacje, sygnały lub znamiona przestępstwa, mogące stanowić zagrożenie dla zdrowia lub życia dzieci i zgłaszanie
o tym dyrektorowi przedszkola, - natychmiastowe reagowanie na osoby postronne przebywające na terenie przedszkola, zwrócenie o podanie celu przybycia, udzielanie informacji zgodnie z posiadanymi kompetencjami, a w razie potrzeby zawiadomienie dyrektora przedszkola,
- osoba postronna nie powinna być pozostawiona sama na terenie przedszkola bez nadzoru personelu przedszkola.
- Zabrania się pozostawiania dzieci bez opieki nauczyciela.
- Przedszkole jest podłączone do monitoringu. Nadzór całodobowy kamer obejmuje obszar na zewnątrz przedszkola oraz szatni dla dzieci.
§ 25
- Przedszkole może prowadzić działalność innowacyjną i eksperymentalną mającą na celu poszerzenie lub modyfikację zakresu realizowanych
w przedszkolu celów, treści kształcenia, wychowania lub opieki albo poprawę skuteczności działania przedszkola uwzględniając potrzeby środowiska
i specyfikę przedszkola. - Działania powyższe będą podejmowane zgodnie z obowiązującymi, w tym zakresie , przepisami prawa.
- Praca wychowawczo – dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest wg programu wychowania przedszkolnego dopuszczonego do użytku przez dyrektora przedszkola, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej.
- W przedszkolu mogą być organizowane zajęcia kompensacyjne –wyrównawcze zgodnie z potrzebami , możliwościami i zainteresowaniami dzieci. w zależności od zainteresowań dzieci i propozycji rodziców , w przedszkolu mogą być organizowane zajęcia dodatkowe.
- Sposób dokumentowania zajęć prowadzonych w przedszkolu określają odrębne przepisy .
Rozdział 5
Pracownicy przedszkola
§ 26
- W przedszkolu zatrudnia się nauczycieli i pracowników niepedagogicznych.
- Nawiązywanie i rozwiązywanie stosunku pracy z nauczycielami i pracownikami niepedagogicznymi odbywa się zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa pracy.
§ 27
- Nauczyciel w swoich działaniach wychowawczych, dydaktycznych
i opiekuńczych ma obowiązek kierowania się dobrem dzieci, troską o ich zdrowie, postawę moralną i obywatelską z poszanowaniem godności osobistej dziecka. - Nauczyciel obowiązany jest rzetelnie realizować zadania związane
z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami przedszkola: wychowawczą, dydaktyczną i opiekuńczą; wspierać każde dziecko w jego rozwoju oraz dążyć do pełni własnego rozwoju osobowego. - Nauczyciel obowiązany jest kształcić i wychowywać dzieci w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia, i szacunku dla każdego człowieka; dbać o kształtowanie
u dzieci postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju
i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów.
§ 28
Do zadań nauczyciela należy:
- roczne, miesięczne i dzienne planowanie pracy wychowawczo-dydaktycznej
i opiekuńczej w zakresie nie mniejszym niż podstawa programowa wychowania przedszkolnego określona przez Ministra Edukacji Narodowej. - organizowanie pracy wychowawczo – dydaktycznej i opiekuńczej odpowiednio do możliwości i potrzeb wychowanków,
- prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie
i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci, - dokumentowanie obserwacji pedagogicznych w sposób ustalony przez siebie, akceptowany przez dyrektora przedszkola i zapewniających ciągłość procesu wspomagania indywidualnego rozwoju dziecka, zakończonej analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole.
- planowanie i organizowanie współpracy ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno – pedagogiczną, opiekę zdrowotną i inną,
- planowanie i organizowanie współdziałania z rodzicami w sprawach wychowania, nauczania i opieki,
- systematyczne doskonalenie się zawodowe, rozważne i racjonalne stosowanie zdobywanej wiedzy w organizacji procesu wychowawczego, dydaktycznego
i opiekuńczego. - przeprowadzanie diagnozy przedszkolnej w roku poprzedzającym rozpoczęcie przez dziecko nauki w klasie pierwszej szkoły podstawowej.
§ 29
Nauczyciel odpowiada za:
- bezpieczeństwo powierzonych jego opiece dzieci,
- jakość swojej pracy,
- kierowanie się dobrem dziecka, troską o jego zdrowie, a także szanowanie godności osobistej dziecka,
- udzielanie rodzicom rzetelnej informacji dotyczącej dziecka, jego zachowania
i rozwoju, - codzienne przygotowanie się do pracy z dziećmi,
- rzetelne wykonywanie zadań wynikających z indywidualnego przydziału czynności,
- rzetelność, wartość merytoryczną i estetykę obowiązującej dokumentacji procesu wychowawczo – dydaktycznego w grupie,
- dobre imię przedszkola.
§ 30
Nauczyciel ma prawo do:
- decydowania w sprawie doboru form, metod i środków dydaktycznych do realizacji zadań wychowawczych, dydaktycznych i opiekuńczych;
- tworzenia własnych programów wychowania i nauczania zgodnie
z obowiązującymi w tym zakresie przepisami; - korzystania w swojej pracy z pomocy dyrektora, rady pedagogicznej, a także
z pomocy metodycznej i merytorycznej wyspecjalizowanych w tym zakresie placówek, instytucji oświatowych i naukowych; - wnioskowania w sprawach usprawniania statutowej działalności przedszkola
i poprawy warunków funkcjonowania dzieci w przedszkolu.
§ 31
- Nauczyciele współdziałają z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci. Rodzice (prawni opiekunowie), nauczyciele i specjaliści zobowiązani są współdziałać ze sobą w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określania drogi jego indywidualnego rozwoju.
- Współdziałanie z rodzicami odbywa się poprzez takie formy, jak:
- kontakty indywidualne rodziców i nauczycieli;
- przekazywanie informacji o postępach w rozwoju dzieci, w formie
i częstotliwości ustalanej przez dyrektora przedszkola; - organizowanie w miarę potrzeb zebrań grupowych z rodzicami;
- walne zebrania z rodzicami organizowane co najmniej raz w roku przez dyrektora przedszkola;
- zajęcia pokazowe i otwarte dla rodziców;
- uroczystości przedszkolne – rodzinne;
- wycieczki krajoznawcze i rekreacyjne z udziałem rodziców;
- pedagogizację rodziców z udziałem specjalistów;
- organizowanie dla rodziców konsultacji ze specjalistami na terenie przedszkola;
- pomoc rodzicom w nawiązaniu kontaktów z poradnią psychologiczno – pedagogiczną i innymi poradniami specjalistycznymi odpowiednio do potrzeb rozwojowych dzieci.
- Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania
i kształcenia dzieci poprzez: - zaznajomienie rodziców z zadaniami i zamierzeniami wychowawczymi, dydaktycznymi i opiekuńczymi w danej grupie wiekowej;
- informowanie każdego rodzica o postępach dziecka, jego zachowaniu, osiągnięciach i trudnościach;
- gromadzenie informacji o zachowaniu się dziecka w domu rodzinnym: dominujące zabawy, zainteresowania, itp.;
- przekazywanie wiedzy pedagogicznej dotyczącej interesujących rodziców zakresów wiedzy, uwrażliwiającej na dziecko, jego potrzeby, możliwości i powinności;
- organizowanie doradztwa metodycznego, psychologicznego
i pedagogicznego dla rodziców.
§ 32
- Obowiązki Logopedy:
- badanie diagnostyczne dzieci 6 letnich oraz zgłoszonych dzieci
z młodszych grup; - prowadzenie ćwiczeń logopedycznych stosownie do rozpoznanych wad wymowy;
- udzielanie fachowych porad nauczycielom i rodzicom;
- prowadzenie różnych form pomocy o charakterze profilaktycznym;
- udział w posiedzeniach rady pedagogicznej oraz zebraniach z rodzicami wymagającej jego obecności;
- prowadzenie obowiązkowej dokumentacji określonej odrębnymi przepisami.
- Obowiązki Nauczyciela religii:
- nauczanie religii na podstawie programu opracowanego
i zatwierdzonego przez właściwe władze kościelne; - prowadzenie obowiązkowej dokumentacji nauczyciela religii określonej
odrębnymi przepisami; - udział w posiedzeniach rady pedagogicznej oraz zebraniach z rodzicami
wymagającej jego obecności; - prowadzenie uroczystości religijnych.
- Obowiązki Nauczyciela języka angielskiego:
- prowadzenie zajęć zgodnie z programem dla dzieci przedszkolnych;
- prowadzenie kącika języka angielskiego (informacje dla rodziców o realizacji programu);
- przeprowadzenie zajęć otwartych dla rodziców;
- przygotowania dzieci do udziału w imprezach okolicznościowych organizowanych przez przedszkole w uzgodnieniu z dyrekcją placówki;
- dostosowania form i metod pracy do możliwości danej grupy wiekowej;
- indywidualizowania pracy z dziećmi zarówno zdolnymi jak i również posiadającymi określone trudności.
- Obowiązki Nauczyciela rytmiki:
- współpraca z nauczycielem prowadzącym oddział w zakresie zajęć
z rytmiki; - realizowanie zajęć przy użyciu nowoczesnych i atrakcyjnych metod pracy z dziećmi;
- współpraca z nauczycielami (wymiana informacji zwrotnych, rozwiazywanie ewentualnych problemów itp.);
- prowadzenie zajęć z rytmiki w formie i metodami dostosowanymi do wieku i potrzeb odbiorców.
Pozostali pracownicy przedszkola
§ 33
- Pomoc nauczyciela :
- odpowiada za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci pozostających pod jej opieką;
- spełnia czynności opiekuńcze i obsługowe w stosunku do wychowanków, związane ze spożywaniem posiłków, higieną osobistą, czynnościami samoobsługowymi, zabawą i spacerami;
- wypełnia polecenia nauczycieli związane z przygotowaniem materiałów
i pomocy do działalności wychowawczo – dydaktycznej;
- czynnie uczestniczy w organizowanych przez nauczycielkę działaniach
z dziećmi;
- odpowiada za stan sprzętu w sali i szatni;
- wykonuje zadania wynikające z indywidualnego przydziału czynności;
- odpowiada za stan higieniczny i sanitarny przydzielonych pomieszczeń;
- przestrzega przepisy bhp podczas wykonywania obowiązków .
- Kucharka :
- organizuje i odpowiada za pracę na terenie kuchni, nadzoruje pracę pomocy kuchennej;
- przyrządza, porcjuje i wydaje posiłki zgodnie z normami i zasadami żywienia;
- czynnie uczestniczy w sporządzaniu jadłospisów;
- przestrzega zasad HCCP;
- dba o czystość pomieszczeń i sprzęt kuchenny;
- pobiera próbki żywieniowe, odpowiada za ich stan przechowywania zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- wykonuje zadania wynikające z indywidualnego przydziału czynności;
- przestrzega przepisy bhp podczas wykonywania obowiązków.
- Pomoc kuchenna :
- pomaga kucharce w sporządzaniu posiłków;
- utrzymuje w czystości kuchnię i sprzęt kuchenny;
- pomaga w dostarczaniu produktów żywnościowych;
- wykonuje polecenia wydawane przez kucharkę dotyczące przyrządzania posiłków;
- przestrzega przepisy bhp podczas wykonywanych obowiązków.
4. Księgowa :
- kieruje rachunkowością przedszkola niepublicznego;
- starannie i na bieżąco prowadzi księgowość;
- należycie przechowuje dowody księgowe;
- przestrzega przepisy o obrocie bezgotówkowym;
- nalicza podatek od wynagrodzenia i sporządza deklarację do urzędu
skarbowego;
- nalicza składki ZUS i sporządza miesięczne deklaracje;
- ubezpiecza pracowników przedszkola i sporządza miesięczne deklaracje;
- prowadzi dokumentację dotyczącą odzieży BHP pracowników;
- wykonuje inne czynności wynikające z indywidualnego przydziału czynności.
5. Referent do spraw żywienia :
- zaopatruje przedszkole w żywność i sprzęt;
- nadzoruje sporządzanie posiłków i przydzielanie porcji żywieniowych dzieciom i personelowi;
- sporządza jadłospisy;
- wykonuje inne czynności polecone przez osobę prowadząca przedszkole, wynikające z indywidualnego przydziału czynności i organizacji pracy;
- prowadzi dokumentację HCCP
6. Dozorca:
- strzeże mienia przedszkola;
- utrzymuje czystość na powierzonym mu odcinku pracy;
- dokonuje bieżących napraw;
- wykonuje inne czynności polecone przez osobę prowadzącą przedszkole, wynikające z organizacji pracy;
- przestrzega przepisy bhp podczas wykonywanych obowiązków.
Rozdział 6
Rekrutacja dzieci do przedszkola
§ 34
- Przedszkole przeprowadza rekrutację dzieci według kolejności składanych przez rodziców zgłoszeń.
- Kartę zgłoszenia dziecka do przedszkola wypełniają rodzice, której treść określa osoba prowadząca przedszkole z uwzględnieniem przepisów ustawy
o ochronie danych osobowych. - W karcie zgłoszenia dziecka min. podaje się informacje umożliwiające kontaktowanie się przedszkola z rodzicami w sprawach dotyczących dziecka oraz określenie zobowiązań rodziców względem przedszkola.
- Rekrutacji do przedszkola dokonuje osoba prowadząca przedszkole w ciągu całego roku szkolnego, odpowiednio do posiadanych wolnych miejsc.
- Przyjęcie dziecka do Przedszkola następuje na podstawie umowy cywilnej o świadczeniu usług wychowania przedszkolnego zawartej pomiędzy Osobą prowadzącą przedszkole, a rodzicami/rodzicem.
- Do przedszkola mogą być przyjmowane dzieci wolniej rozwijające się i ze stwierdzonymi deficytami rozwojowymi po przedłożeniu orzeczenia z poradni
psychologiczno – pedagogicznej i stwierdzeniu możliwości przebywania dziecka w grupie rówieśniczej. - W jednej grupie może przebywać nie więcej niż dwoje dzieci
z niepełnosprawnością, o której mowa w ust. 6. - Ze względu na warunki lokalowe, techniczne i lokalizację, przedszkole nie jest przystosowane do przyjmowania dzieci
z niepełnosprawnością ruchową.
Rozdział 7
Wychowankowie przedszkola
§ 35
- Dziecko w przedszkolu ma prawo do:
- do właściwie zorganizowanego procesu wychowawczego, dydaktycznego i opiekuńczego poprzez respektowanie podmiotowości wychowanka z poszanowaniem jego własnej odrębności
i godności, - do swobody wyrażania własnej osobowości,
- do własności, tajemnicy, bycia sobą, niewiedzy, szacunku,
niepowodzeń i łez, do upadków i do radości, - do ochrony przed przemocą i zgorszeniem.
2. Przedszkole w swoich działaniach respektuje i gwarantuje dzieciom prawa
zawarte w „Konwencji o Prawach Dziecka”
§ 36
- Dziecko w przedszkolu ma obowiązek:
- szanować inne dzieci i osoby dorosłe;
- okazywać pomoc i życzliwość innym;
- podporządkować się obowiązującym w grupie ustaleniom
i zasadom współżycia społecznego; - przestrzegać zasad higieny osobistej;
- zgłaszać swoje niedyspozycje i problemy.
- Dziecko 6 letnie ma obowiązek realizować roczne przygotowanie przedszkolne. W przypadku dzieci mających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, wychowaniem przedszkolnym będzie mogło zostać objęte dziecko w wieku powyżej 7 lat nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończy ono 9 lat.
- Zwolnienie z obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego następuje
w przypadku wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły, zgodnie
z odrębnymi przepisami.
- Dziecko 6 letnie ma obowiązek realizować roczne przygotowanie przedszkolne. W przypadku dzieci mających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, wychowaniem przedszkolnym będzie mogło zostać objęte dziecko w wieku powyżej 7 lat nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończy ono 9 lat.
§ 37
- W przedszkolu nie wolno stosować kar cielesnych, ani żadnych metod
zastraszania wobec wychowanków.
- Rodzice dzieci w każdej sprawie mają prawo interweniować u nauczycielka, dyrektora lub osoby prowadzącej przedszkole.
- W przypadku naruszenia praw dziecka przez nauczycieli lub pracowników
niepedagogicznych przedszkola rodzice mogą składać, w formie pisemnej,
skargę lub zażalenie do osoby prowadzącej przedszkole, organu sprawującego nadzór pedagogiczny w zależności od istoty sprawy. - Do załatwiania skarg, wniosków i zażaleń stosuje się odpowiednio przepisy „Kodeks postępowania administracyjnego”.
- Przedszkole prowadzi rejestr skarg i zażaleń .
§ 38
- Dziecko może być skreślone z listy wychowanków decyzja dyrektora przedszkola podjętą w porozumieniu z radą pedagogiczną, w szczególności gdy rodzice/prawni opiekunowie :
- nie przestrzegają postanowień obowiązującego w przedszkolu statutu,
- zalegają lub nieterminowo regulują opłaty za pobyt
dziecka w przedszkolu przez okres 2 kolejnych miesięcy, - zataili informację o stanie zdrowia psychicznego lub fizycznego dziecka, wpływający na prawidłowy proces dydaktyczno-wychowawczy i bezpieczeństwo innych dzieci w przedszkolu,
- nie zgłosili dyrektorowi lub nauczycielowi prowadzącemu oddział, powodu nieobecności dziecka trwającej ponad 14 dni.
.
- Dziecko może być skreślone z listy wychowanków decyzja dyrektora przedszkola podjętą w porozumieniu z radą także wówczas gdy:
- nastąpił brak współpracy pomiędzy rodzicami/prawnymi opiekunami,
a pracownikami pedagogicznymi przedszkola w kwestii rozwiązywania problemów powstałych w procesie edukacji i wychowania dziecka, - dziecko swoim zachowaniem zagraża zdrowiu i bezpieczeństwu innych dzieci,
- dziecko nagminnie łamie swoje obowiązki wynikające z postanowień statutu.
Rozdział 8
Prawa i obowiązki rodziców
§ 39
- Rodzice wychowanków przedszkola mają prawo do:
- wychowywania swoich dzieci w duchu tolerancji i zrozumienia dla inny, bez dyskryminacji wynikającej z koloru skóry, rasy, narodowości, wyznania, płci oraz pozycji społecznej czy materialnej,
- znajomości założeń i zadań kształcących i wychowawczych wynikających z realizacji programu wychowania przedszkolnego w danym oddziale,
- znajomości aktów prawnych regulujących pracę przedszkola,
- systematycznego uzyskiwania rzetelnej informacji o rozwoju swojego
dziecka, - pełnej wiedzy i akceptacji tego co w przedszkolu się dzieje (znajomość działań wynikających z programów pracy przedszkola),
- uzyskiwania od nauczycieli porad i wskazówek odnośnie przyczyn trudności wychowawczych i sposobów udzielania dziecku wsparcia,
- otrzymywania pomocy pedagogicznej, psychologicznej oraz innej, zgodnej z ich potrzebami w miarę możliwości przedszkola,
- udziału lub obserwacji zajęć prowadzonych z dziećmi,
- udziału w uroczystościach organizowanych przez przedszkole,
- wyrażaniu i przekazywaniu wniosków i opinii dotyczących pracy
przedszkola, do osoby prowadzącej przedszkole i organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny, - zachowania w tajemnicy informacji nt. dziecka przekazanych nauczycielom lub dyrektorowi przedszkola.
- Rodzice dziecka uczęszczającego do przedszkola mają obowiązek:
- przyprowadzania do przedszkola dziecka zdrowego i czystego,
- odbierania z przedszkola dziecka w godzinach ustalonych w ramowym
rozkładzie dnia lub indywidualnie z dyrektorem lub nauczycielem
przedszkola, - podania do wiadomości przedszkola pełnej informacji o możliwościach
i sposobach kontaktowania się z rodzicami w sprawach dziecka, - zgłaszania dyrektorowi przedszkola przypadków wystąpienia chorób
zakaźnych, - zgłaszania nauczycielowi odpowiedzialnemu za dany oddział, wątpliwości
związanych z aktualnym samopoczuciem dziecka, - stosowania się do przepisów statutu przedszkola,
- regularnego i terminowego wnoszenia opłat za pobyt dziecka w przedszkolu,
- interesowania się postępami w rozwoju swojego dziecka i zasięgania opinii u wszystkich nauczycieli odbywających z dzieckiem zajęcia wychowawczo – dydaktyczne, opiekuńcze i dodatkowe.
Rozdział 9
Zajęcia zdalne
§ 40
- Na początku każdego roku szkolnego pozyskiwane są informacje od Rodziców nt. posiadanego przez nich sprzętu informatycznego.
- Na spotkaniach grupowych Rodzice są informowani o sposobach komunikowania się pracowników przedszkola z nimi, w sytuacji czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek oświaty i przejścia na pracę zdalną.
- Nauczyciele i dyrekcja przedszkola mogą korzystać:
- ze strony internetowej przedszkola;
- poczty elektronicznej;
- komunikatora Wats App;
- telefonów komórkowych – smsów.
- Każdy rodzic otrzymuje od nauczyciela każdego oddziału przedszkolnego, hasło do logowania, w zakładkach grupowych na stronie internetowej przedszkola.
- Zajęcia w formie zdalnej mogą być realizowane z wykorzystaniem komunikatorów, o których mowa w ust. 3, oraz materiałów dostępnych na stronach internetowych MEN-u, kuratorium oświaty, materiałów prezentowanych przez publiczną telewizję i radiofonię.
- Wytwory pracy dzieci, udokumentowane w formie zdjęć i krótkich filmików, rodzice mogą wysyłać na adres poczty elektronicznej, utworzonej w tym celu.
§ 41
- Przedszkole zapewnia nauczycielom możliwość prowadzenia nauczania zdalnego w siedzibie Przedszkola, z wykorzystaniem przedszkolnego sprzętu komputerowego.
§ 42
- Dyrektor/Wicedyrektor Przedszkola koordynuje pracę nauczycieli oraz współpracę nauczycieli z rodzicami w zakresie pracy zdalnej.
- Nauczyciel zobowiązany jest do odczytywania informacji wysyłanych przez Dyrektora/Wicedyrektora Przedszkola w postaci SMS-ów, e-maili, z użyciem komunikatorów internetowych. Nauczyciele wykonują pracę zdalnie lub pozostają w gotowości do pracy.
- Proponowane zajęcia powinny uwzględniać wiek dziecka i jego możliwości psychofizyczne.
- Wychowawca oddziału podaje zakres treści nauczania przy użyciu dostępnych środków komunikacji elektronicznej.
- Przy planowaniu pracy zdalnej do realizacji w domu proponuje się sytuacje sprzyjające zacieśnieniu rodzinnych relacji, np. konstruowanie gier, czytanie, zabawy sensoryczne, wspólną zabawę na podwórku.
- Zajęcia oraz godziny konsultacji z rodzicami (opiekunami prawnymi)
i ewentualnie z dziećmi dla poszczególnych oddziałów odbywają się zgodnie
z planem pracy odpowiadającym tygodniowemu pensum poszczególnych nauczycieli. - Wszyscy nauczyciele są dostępni dla rodziców (opiekunów prawnych) i ich dzieci w godzinach swojej pracy zgodnie z tygodniowym planem pracy.
Rozdział 10
Postanowienia końcowe
§ 44
- Zasady gospodarki finansowej i materiałowej przedszkola określają odrębne
przepisy. - Decyzja o likwidacji przedszkola należy do kompetencji osoby prowadzącej.
- O decyzji dotyczącej likwidacji przedszkola osoba prowadząca przedszkole
zobowiązana jest zawiadomić rodziców, Kuratora Oświaty i Prezydenta
Miasta Nowego Sącza, najpóźniej 6 miesięcy przed końcem roku szkolnego,
czyli 6 miesięcy przed terminem likwidacji. - Zmiany w statucie przedszkola mogą być dokonywane w formie pisemnej przez organ prowadzący przedszkole i są podawane do wiadomości w sposób przyjęty w przedszkolu.
§ 45
Traci moc Statut Przedszkola Niepublicznego „Promyczek” z dnia 01.09.2009 r.
§ 46
Statut wchodzi w życie z dniem 01 września 2017 r.
Osoba prowadząca przedszkole
Maria Kościsz