Skip to content
Menu
promyczek-nowysacz.pl
  • O NAS
    • Nasze przedszkole
    • Koncepcja Pracy
    • Kadra
  • DOKUMENTY
    • Statut
    • RODO
    • Do pobrania
    • Standardy Ochrony Małoletnich
  • ZAJĘCIA
    • W ramach czesnego
    • Dodatkowo płatne
  • KĄCIK RODZICA
    • Opłaty
    • Dzień w Promyczku
    • Rozwój dziecka
    • Adaptacja w przedszkolu
  • KĄCIK PRZEDSZKOLAKA
    • Zdrowy przedszkolak
    • Ruch to zdrowie
    • let’s play with English
  • GRUPY
    • GRUPA I
    • Grupa II
    • Grupa III
    • Grupa IV
    • Grupa V
  • KONTAKT
promyczek-nowysacz.pl

Statut

STATUT PRZEDSZKOLA  NIEPUBLICZNEGO “PROMYCZEK”

                        

Statut został opracowany na podstawie art. 172 ust. 1 Ustawy Prawo Oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 r. (tj. Dz.U. z 2017 r., poz. 59).

                               Nowy Sącz , dnia 01 grudnia 2017 r.

Rozdział  1

Postanowienia wstępne

§ 1

  1. Ilekroć w statucie jest mowa o:
  1. Przedszkolu – należy przez to rozumieć Przedszkole Niepubliczne 

    „ Promyczek”,

  • dzieciach, wychowankach – należy przez to rozumieć dzieci uczęszczające do Przedszkola Niepublicznego „Promyczek”,
  • rodzicach/rodzicu – należy przez to rozumieć   także  prawnych opiekunów/prawnego opiekuna dzieci uczęszczających do  Przedszkola Niepublicznego „ Promyczek”,
  • nauczycielach –  należy przez to rozumieć  wszystkie osoby zatrudnione na stanowiskach pedagogicznych w Przedszkolu Niepublicznym „ Promyczek”,
  • radzie – należy przez to rozumieć  Radę Pedagogiczną Przedszkola Niepublicznego „ Promyczek”,
  • osobie prowadzącej – należy przez to rozumieć osobę fizyczną prowadzącą Przedszkole Niepubliczne „Promyczek” Marię Kościsz, pełniącą jednocześnie funkcję Dyrektora Przedszkola,
  • organie   sprawującym   nadzór   pedagogiczny   –   należy   przez   to   rozumieć Małopolskiego Kuratora Oświaty w Krakowie.
  • dyrektorze – należy przez to rozumieć Dyrektora Przedszkola Niepublicznego „ Promyczek”.

Nazwa i siedziba przedszkola

§ 2

  1. Przedszkole nosi nazwę:

       Przedszkole Niepubliczne „Promyczek” w Nowym Sączu.

  • Ustalona nazwa Przedszkola jest używana w pełnym brzmieniu:

Przedszkole Niepubliczne „Promyczek”

ul. Żywiecka 72, 33-300 Nowy Sącz

NIP:  734-106-77-53

  • Przedszkole prowadzi swoją działalność na podstawie wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Gminę Miejską Nowy Sącz z dnia 01.01.1999 r. pod nr 2/99.
  • Siedziba przedszkola mieści się przy ul. Żywieckiej 72 w Nowym Sączu.

§ 3

  1. Przedszkole działa na podstawie obowiązujących aktów prawa,
    w szczególności:
    1. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 59 j.t.);
    1. Ustawa z dnia 07 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2016 r., poz. 1943 j.t. z późn. zm.);
    1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. z 2017 r., poz. 356 j.t.);
    1. Rozporządzenie Ministra Edukacji i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003 r., nr 6, poz. 69 j.t. z późn. zm.);
    1. Kodeks Pracy (Dz. U. z 2016 r., poz. 1666 j.t. z późn. zm.);
    1. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2017 r., poz. 1189 j.t. z późn. Zm.);
    1. Konwencji o Prawach Dziecka;
    1. Niniejszy Statut.
  • Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Małopolskie Kuratorium Oświaty w Krakowie.

Rozdział 2

Cele i zadania przedszkola

§ 4

Celem nadrzędnym Przedszkola jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka, poprzez realizację procesu opieki, wychowania i nauczania – uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenia doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna. W efekcie tego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji.

§ 5

  1. Osiągnięcie celu wychowania przedszkolnego następuje  poprzez wsparcie rozwoju dziecka w następujących obszarach:
    1. fizyczny obszar rozwoju dziecka;
    1. emocjonalny obszar rozwoju dziecka;
    1. społeczny obszar rozwoju dziecka;
    1. poznawczy obszar rozwoju dziecka

§ 6

Zadania przedszkola

  1. Wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju.
  2. Tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę
    i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa.
  3. Wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych.
  4. Zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony.
  5. Wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb
    i zainteresowań.
  6. Wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie.
  7. Tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową
    i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym.
  8. Przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci.
  9. Tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki.
  10. Tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka.
  11. Tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy.
  12. Współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka.
  13. Kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz
    rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju.
  14. Systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju.
  15. Systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole.
  16. Organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami – umożliwiających dziecku poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej lub języka regionalnego – kaszubskiego.
  17. Tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.

§ 7

  1. Sposób realizacji zadań przedszkola z uwzględnieniem wspomagania indywidualnego rozwoju dziecka, wspomagania rodziny w wychowaniu dziecka oraz przygotowaniu go do nauki w szkole:
  2. udzielanie dzieciom pomocy psychologiczno – pedagogicznej oraz wspomagania indywidualnego rozwoju dziecka,
  3. organizowanie opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi, odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości przedszkola,
  4. umożliwienie dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, językowej i religijnej,
  5. rozpoznawanie potrzeb dzieci w zakresie edukacji , opieki, wychowania,
  6. prowadzenie działań prozdrowotnych i proekologicznych.

§ 8

  1. Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowując metody i sposoby oddziaływań do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych, z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych, a
     w szczególności:
  2. zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie trwania zajęć poza terenem przedszkola,
  3. dziecko uczęszczające na zajęcia dodatkowe organizowane w przedszkolu jest pod opieką osoby odpowiedzialnej za prowadzenie tych zajęć,
  4. organizuje spożywanie posiłków zgodnie z zasadami zdrowego żywienia oraz możliwościami technicznymi,
  5. zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa zarówno pod względem fizycznym i psychicznym oraz uświadamia konieczność przestrzegania ustalonych wspólnie zasad,
  6. w wypadkach nagłych wszystkie działania pracowników przedszkola, bez względu na zakres ich czynności służbowych, w pierwszej kolejności skierowane są na zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom,
  7. współpracuje z poradnią psychologiczno – pedagogiczną, zapewniając, w miarę potrzeb i możliwości, konsultacje i pomoc.
  8. Przedszkole nie organizuje wczesnego wspomagania rozwoju dzieci ani zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.

§ 9

  1. Przedszkole organizuje i udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom uczęszczającym do przedszkola, ich rodzicom oraz nauczycielom.
  2. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w przedszkolu polega na wspieraniu rodziców oraz nauczycieli w rozwiazywaniu problemów wychowawczych w celu zwiększenia efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci.
  3. Pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielają dzieciom nauczyciele oraz specjaliści, w szczególności psycholog i logopeda.
  4. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem w formie:
  5. Zajęć specjalistycznych: stymulacyjno-kompensacyjnych, logopedycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym,
  6. Porad i konsultacji,
  7. Zajęć rozwijających uzdolnienia.
  8. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana rodzicom dzieci i nauczycielom w formie porad , konsultacji, warsztatów i szkoleń.
  9. Wsparcie merytoryczne dla nauczycieli i specjalistów przedszkola powinny zapewnić: poradnia psychologiczno – pedagogiczna oraz placówka doskonalenia zawodowego.

§  10

  1. Dzieci powinny być przyprowadzane i odbierane w godzinach pracy przedszkola.
  2. Rodzice składają Dyrektorowi Przedszkola pisemne upoważnienie dla osób pełnoletnich, mogących przyprowadzać i odbierać ich dzieci z przedszkola. Pisemne upoważnienie powinno zawierać imię, nazwisko, numer i serie dowodu osobistego osoby wskazanej przez rodzica oraz numer telefonu do rodziców.
  3. Rodzice dzieci przyprowadzają i odbierają je z przedszkola oraz są odpowiedzialni za ich bezpieczeństwo w drodze do przedszkola i z przedszkola do domu.
  4. Życzenie rodziców dotyczące nie odbierania dziecka przez jednego z rodziców musi być poświadczone przez orzeczenie sądowe.
  5. Przedszkole zapewnia dzieciom opiekę pedagogiczną w czasie pobytu dziecka
    w przedszkolu od momentu przyprowadzenia do przez rodziców do momentu odbioru z przedszkola.
  6. W przypadku spóźnienia spowodowanego ważną sytuacją życiową, rodzic zobowiązany jest do telefonicznego powiadomienia przedszkola.
  7. Podczas pobytu dzieci w ogrodzie , zajęcia i zabawy odbywają się na wyznaczonym terenie ze sprzętem dostosowanym do potrzeb i możliwości dzieci, pod opieką nauczycieli. W trakcie zajęć organizowanych przez placówkę poza terenem przedszkola (spacery, wycieczki), zapewniona jest opieka pomocy nauczyciela.
  8. Nauczyciel nie może wydać dziecka osobie znajdującej się pod wpływem alkoholu ani środków odurzających; w takiej sytuacji nauczyciel zobowiązany jest skontaktować się z drugim rodzicem dziecka, a jeżeli nie jest to możliwe – powiadomić policję.
  9. Osoba odbierająca dziecko powinna zgłosić to nauczycielowi lub upoważnionemu pracownikowi przedszkola. Od tego momentu osoba odbierająca dziecko odpowiada za jego bezpieczeństwo. Ta sama zasada dotyczy odbierania dziecka z placu zabaw. Osoba odprowadzająca dziecko do przedszkola powinna w szatni przygotować je do pobytu w przedszkolu (rozebrać i przebrać), a następnie przekazać nauczycielce w  oddziale. 
    Od momentu przekazania dziecka, za jego bezpieczeństwo odpowiada nauczyciel.
  10. W przypadku niemożności skontaktowania się telefonicznego nauczyciel oczekuje z dzieckiem przez 1 godzinę od momentu zamknięcia przedszkola. Jeżeli w tym czasie rodzice nie zgłoszą się po dziecko, nauczyciel powiadamia Dyrektora, który powiadamia Policję o niemożności skontaktowania się
    z rodzicami dziecka w celu ustalenia miejsca pobytu rodziców.
  11. W przedszkolu nie stosuje się żadnych zabiegów lekarskich, poza udzielaniem pomocy w nagłych wypadkach.
  12. W przedszkolu nie podaje się żadnych leków.
  13. W przypadku zachorowania dziecka w przedszkolu, powiadamia się o tym rodziców. Mają oni obowiązek odebrania dziecka z przedszkola i zapewnienia mu opieki medycznej.
  14. W innych uzasadnionych przypadkach (losowych, zagrożenia życia dziecka) przedszkole wzywa karetkę pogotowia i powiadamia rodziców. Dziecko zostaje powierzone opiece lekarskiej i do czasu pojawienia się rodziców pozostaje w obecności nauczyciela lub dyrektora, którzy towarzyszą dziecku.
  15. Wychowankowie przedszkola mogą być ubezpieczeni od nieszczęśliwych wypadków za zgodą rodziców.
  16. Stawkę ubezpieczenia corocznego ustala się z rodzicami na pierwszym walnym zebraniu rodziców, na początku roku szkolnego.
  17. Przedszkole nie ponosi odpowiedzialności za cenne rzeczy i zabawki przyniesione przez dzieci do przedszkola.


Rozdział 3

Organy Przedszkola

§ 11

  1. Organami przedszkola są:
  2. Dyrektor Przedszkola
  3. Rada Pedagogiczna
  4. Osoba prowadząca

§  12

1.  Dyrektor przedszkola jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w nim nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami.

  1. zatrudnia, zwalnia nauczycieli i pracowników niepedagogicznych przedszkola,
  2. przyznaje nagrody oraz wymierza kary porządkowe nauczycielom i innym pracownikom przedszkola,
  3. odpowiada    za    właściwą    organizację    i    przebieg    procesu wychowawczo – dydaktycznego.

2.Dyrektor w szczególności:

  1. kieruje   bieżącą  działalnością  przedszkola   i   reprezentuje   go   na zewnątrz,
  2. ustala strukturę organizacyjną,
  3. tworzy warunki prawidłowego funkcjonowania przedszkola,
  4. kontroluje pracę personelu przedszkola i dyscyplinę pracy,
  5. ponosi odpowiedzialność za bezpieczeństwo i higienę pracy,
  6. sprawuje nadzór pedagogiczny   zgodnie z odrębnymi przepisami,
  7. organizuje i nadzoruje przebieg staży nauczycielskich na wyższy poziom awansu zawodowego, przygotowuje i przeprowadza postępowania kwalifikacyjne, zgodnie z odrębnymi przepisami,
  8. prowadzi i archiwizuje całość dokumentacji przedszkola wg odrębnych przepisów,
  9.  przyznaje i występuje do odpowiednich organów o nagrody 
    i odznaczenia dla nauczycieli i pracowników niepedagogicznych zgodnie
    z odrębnymi przepisami ,
  10.  stwarza warunki do działania w przedszkolu wg własnego uznania: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym  jest działalność wychowawcza lub rozszerzenie
    i wzbogacenie form działalności dydaktycznej, wychowawczej
    i opiekuńczej przedszkola.,
  11.  dopuszcza do realizacji w przedszkolu zaproponowany przez nauczyciela program wychowania przedszkolnego, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej,
  12.  ustala zestaw programów realizowanych w przedszkolu.

§ 13

  1. W przedszkolu może być utworzone stanowisko Wicedyrektora do spraw pedagogicznych, do którego zadań należy:
  2. organizowanie szkoleń;
  3. prowadzenie procedur związanych z awansem zawodowym;
  4. nadzorowanie organizacji imprez przedszkolnych;
  5. realizacja czynności zleconych przez Dyrektora;
  6. reprezentowanie przedszkola w czasie nieobecności Dyrektora,
    w uzgodnionym zakresie;
  7. współdziałanie w ramach prowadzonego nadzoru pedagogicznego;
  8. protokołowanie rad pedagogicznych.

                                              § 14

  1. Rada Pedagogiczna jest organem kolegialnym, powołanym w celu realizacji statutowych zadań przedszkola dotyczących kształcenia,   wychowania i opieki nad dziećmi.
  2. W skład rady pedagogicznej  wchodzi Dyrektor, jako przewodniczący, oraz wszyscy pracownicy pedagogiczni zatrudnieni w przedszkolu.
  3. Rada pedagogiczna działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu, który nie może być sprzeczny niniejszym statutem i obowiązującymi przepisami prawa. Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane, sposoby protokołowania i dokumentowania określa regulamin rady pedagogicznej.
  4. Do kompetencji rady pedagogicznej należy w szczególności:
  1. uchwalanie Regulaminu Rady Pedagogicznej;
  2. zatwierdzanie planów pracy przedszkola;
  3. ustalanie organizacji i doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola;
  4. podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia z listy  wychowanków przedszkola;
  5. przygotowywanie projektu zmian w statucie przedszkola;
  6. opiniowania: organizacji pracy przedszkola, w tym tygodniowego rozkładu zajęć pracy nauczycieli, rocznych planów pracy przedszkola,  przedszkolnych zestawów programów,  koncepcji pracy przedszkola, dopuszczenia do użytku w przedszkolu zaproponowanych przez nauczycieli programów wychowania przedszkolnego, innowacji
    i eksperymentów pedagogicznych, propozycji dyrektora dotyczących  przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowych płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
  • Członkowie rady pedagogicznej maja obowiązek:
  • Rzetelnie realizować zadania wychowawcze, dydaktyczne i opiekuńcze przedszkola;
  • Planować zajęcia otwarte dla rodziców i nauczycieli;
  • dbać o wizerunek przedszkola na zewnątrz;
  • składać przed radą sprawozdania z realizacji koncepcji pracy przedszkola, rocznego planu pracy i przydzielonych zadań;
  • przestrzegać statutu, uchwał i postanowień rady;
  • nauczyciele oraz inne osoby biorące udział w posiedzeniach rady, zachować w tajemnicy sprawy poruszane na posiedzeniu rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobra osobiste dzieci, rodziców, nauczycieli i innych pracowników, oraz dobre imię przedszkola.

§ 15

1.Do zadań osoby Prowadzącej należy:

1)zatrudnianie Dyrektora Przedszkola, w przypadku gdy osoba prowadząca nie pełni funkcji Dyrektora;

2)koordynacja zgodności realizowanych przez Przedszkole celów
z założeniami Statutu;

3)prowadzenie polityki kadrowej Przedszkola;

4)nadanie Statutu przedszkola;

5)ustalanie stawki żywieniowej i wysokości czesnego w Przedszkolu;

6)podejmowanie wszelkich kluczowych decyzji w sprawie polityki rozwoju i funkcjonowania Przedszkola,

7)zarządzanie ruchomościami  i nieruchomościami Przedszkola;  

8)dysponowanie środkami finansowymi przedszkola.

§  16

  1. Organy przedszkola współdziałają ze sobą dokonując bieżącej wymiany informacji i uzgadniania działań w celu właściwego realizowania swoich  kompetencji.
    1. Sytuacje konfliktowe, zaistniałe w przedszkolu zgłoszone przez  zainteresowane strony  lub  osoby  trzecie   na   piśmie   lub   słownie,  rozstrzygane są przez  osobę prowadzącą przedszkole.
    1. W celu   rozstrzygnięcia  sporu,   osoba prowadząca przedszkole w terminie  7 dni  od  otrzymania zgłoszenia,   zobowiązana jest  doprowadzić  do  spotkania  stron, wnikliwie rozpoznać   stanowiska   stron   konfliktu   i   podjąć   rozstrzygające decyzje ,o  których w ciągu 14 dni powiadamia pisemnie zainteresowane strony.
    1. W przypadku niemożliwości załatwienia skargi przez  osobę prowadzącą przedszkole  sprawę należy przekazać:
  1.  Do organu sprawującego nadzór pedagogiczny – w zakresie działalności dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej,
  2.  innemu podmiotu wg istoty sprawy.

Rozdział 4

Organizacja przedszkola

§ 17

  1. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący.
    1. Przedszkole zapewnia dzieciom opiekę i wychowanie przez pięć dni
      w tygodniu, od poniedziałku do piątku.
    1. Z przyczyn losowych przedszkole może zostać zamknięte, o czym rodzice zostaną telefonicznie powiadomieni.
    1. Dzienny czas pracy przedszkola wynosi 10 godzin.
    1. Godziny pracy przedszkola ustala w każdym roku szkolnym osoba prowadząca.

§ 18

  1. Przedszkole jest placówką opiekuńczo – wychowawczo – dydaktyczną zapewniającą opiekę, wychowanie i naukę dzieciom od trzech do sześciu lat, objętych wychowaniem przedszkolnym.
  2. W wyjątkowych sytuacjach można przyjąć dziecko młodsze. Przypadki uzasadnione to sprawność, samodzielność na poziomie niezbędnym do radzenia sobie w czynnościach samoobsługowych, oraz dojrzałość emocjonalna w stopniu pozwalającym dziecku obyć się bez rodziców.
  3. Liczba dzieci w oddziale nie powinna przekraczać 30.
  4. Przedszkole jest wielodziałowe. Wszystkie oddziały zlokalizowane są w jednym budynku.
  5. Dyrektor powierza poszczególne oddziały opiece odpowiedniej liczbie nauczycieli zależnie od czasu pracy oddziału i realizowanych w nim zadań oraz uwzględnieniem propozycji rodziców dzieci danego oddziału. W oddziale jest zatrudniona osoba jako pomoc nauczyciela, która pomaga w sprawowaniu opieki.
  6. Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora przedszkola, w porozumieniu z radą pedagogiczną,
    z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny nauczania, wychowania
    i opieki, potrzeb, zainteresowań i uzdolnień dzieci, rodzaju niepełnosprawności dzieci oraz oczekiwań rodziców.
  7. Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel lub nauczyciele, którym powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
  8. Szczegółową organizację opieki, wychowania i nauczania w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola, opracowany przez osobę prowadzącą przedszkole.
  9. W arkuszu organizacji przedszkola określa się w szczególności:
  1. liczbę oddziałów,
  2. liczbę dzieci w poszczególnych oddziałach z podziałem na wiek,\
  3. czas pracy przedszkola i poszczególnych oddziałów,
  • liczbę nauczycieli i ich kwalifikacje
  • Przedszkole organizuje dla dzieci zajęcia z religii. W tym czasie dzieci nie uczęszczające na religię mają zapewnioną opiekę nauczyciela.
  • Organizacja zabawy, nauki i wypoczynku oparta jest na rytmie dnia, czyli powtarzających się sytuacyjnie fazach, które pozwalają dziecku na stopniowe zrozumienie pojęcia czasu i organizacji oraz dają poczucie bezpieczeństwa i spokoju.

§ 19

Do realizacji celów statutowych przedszkole zapewnia dzieciom możliwość korzystania z:

  1. pomieszczeń do nauczania, wychowania i opieki;
  2. placu zabaw;
  3. pomieszczeń sanitarno-higienicznych i szatni;
  4. posiłków.

§ 20

  1. Przedszkole organizuje żywienie dla dzieci w formie 3 posiłków, tj.: śniadanie, obiad i podwieczorek. W miarę posiadanych środków finansowych dzieci mogą otrzymywać dodatkowo II śniadanie lub poobiedni deser.
  2. Z żywienia w przedszkolu mogą korzystać pracownicy wg ustalonych zasad przez osobę prowadząca przedszkole.

§ 21

  1. Środki na działalność statutową przedszkola pochodzą z dotacji przysługujących na podstawie odrębnych przepisów, z wpłat wnoszonych przez rodziców na podstawie umowy, o której mowa w § 34 ust. 5 statutu oraz
    z darowizn i nawiązek.
  2. Wpłata rodziców składa się z dwóch części – opłaty stałej zwanej czesnym
    i opłaty   za wyżywienie.
  3. czesne – nie podlega zwrotowi w przypadku nieobecności dziecka
    w przedszkolu;
  4. opłata za wyżywienie – podlega zwrotowi w wysokości dziennej stawki żywieniowej za każdy dzień nieobecności dziecka w przedszkolu.
  5. Osoba prowadząca przedszkole może na pisemny wniosek rodziców, uzasadniony trudną sytuacją losową lub materialną udzielić  zniżki  w opłacie za  wyżywienie lub czesne. Decyzja w tej sprawie jest wyłącznie uznaniowa.
  6. Rodzice zobowiązani są do terminowego uiszczania wpłat za pobyt dzieci
    w przedszkolu,  z góry do 10 każdego miesiąca.
  7. Sposób wnoszenia i wysokość opłat ustala osoba prowadząca przedszkole indywidualnie z rodzicami każdego dziecka w umowie cywilno-prawnej, o której
    mowa w § 34 ust. 5 statutu.
  8. Czesne pobierane jest przez okres gotowości świadczenia usługi opiekuńczej, wychowawczej i dydaktycznej przez przedszkole.

.

§ 22

  1. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego realizowana jest w ciągu całego pobytu dziecka w przedszkolu i nie krócej niż 5 godzin dziennie.
  2. Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.
  3. Czas prowadzonych w Przedszkolu zajęć jest dostosowany do możliwości rozwojowych:
  4. dla dzieci trzy i czteroletnich – ok. 15 minut,
  5. dla dzieci starszych – około 30 min.

§ 23

  1. W przedszkolu mogą być organizowane zajęcia dodatkowe, w zależności od zainteresowań dzieci i propozycji rodziców.
  2. Dyrektor przedszkola, aby zorganizować prowadzenie zajęć dodatkowych może:
  1. Powierzyć prowadzenie takich zajęć nauczycielom zatrudnionym
    w przedszkolu zgodnie z ich kompetencjami;
  2. Zatrudnić nowych nauczycieli, posiadających odpowiednie kompetencje do prowadzenia konkretnego typu zajęć;
  3. Podpisać umowę z firmą zewnętrzną na prowadzenie takich zajęć;
  4. Czas trwania zajęć dodatkowych powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci.
  5. Sposób dokumentowania zajęć prowadzonych w przedszkolu określają odrębne przepisy.

§ 24

  1. W celu zapewnienia dzieciom bezpieczeństwa, w czasie przebywania
    w przedszkolu, ustala się ogólne zasady postepowania kadry pedagogicznej
    i pracowników niepedagogicznych zatrudnionych w przedszkolu:
  1. systematyczne wpajanie dzieciom zasad bezpieczeństwa,
  2. odliczanie dzieci przed wyjściem poza budynek przedszkola – na spacer, wycieczkę, do ogrodu oraz przed i po powrocie do przedszkola,
  3. reagowanie na wszelkie sytuacje, sygnały lub znamiona przestępstwa, mogące stanowić zagrożenie dla zdrowia lub życia dzieci i zgłaszanie
    o tym dyrektorowi przedszkola,
  4. natychmiastowe reagowanie na osoby postronne przebywające na terenie przedszkola, zwrócenie o podanie celu przybycia, udzielanie informacji zgodnie z posiadanymi kompetencjami, a w razie potrzeby zawiadomienie dyrektora przedszkola,
  5. osoba postronna nie powinna być pozostawiona sama na terenie przedszkola bez nadzoru personelu przedszkola.
  6. Zabrania się pozostawiania dzieci bez opieki nauczyciela.
  7. Przedszkole jest podłączone do monitoringu. Nadzór całodobowy kamer obejmuje obszar na zewnątrz przedszkola oraz szatni dla dzieci.

§ 25

  1. Przedszkole może prowadzić działalność innowacyjną i eksperymentalną mającą na celu poszerzenie lub modyfikację zakresu realizowanych
    w przedszkolu celów, treści kształcenia, wychowania lub opieki albo poprawę skuteczności działania przedszkola uwzględniając potrzeby środowiska
    i specyfikę przedszkola.
  2. Działania powyższe będą podejmowane zgodnie z obowiązującymi, w tym zakresie , przepisami prawa.
  • Praca wychowawczo – dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest  wg programu wychowania przedszkolnego dopuszczonego do użytku przez dyrektora przedszkola, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej.
  • W przedszkolu mogą być organizowane zajęcia kompensacyjne –wyrównawcze zgodnie z potrzebami , możliwościami i zainteresowaniami dzieci. w zależności od zainteresowań dzieci i propozycji rodziców , w przedszkolu mogą być organizowane zajęcia dodatkowe.
  • Sposób dokumentowania zajęć prowadzonych w przedszkolu określają odrębne przepisy .

Rozdział 5

Pracownicy przedszkola

§ 26

  1. W przedszkolu zatrudnia się nauczycieli i pracowników niepedagogicznych.
  2. Nawiązywanie i rozwiązywanie stosunku pracy z nauczycielami i pracownikami niepedagogicznymi odbywa się zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa pracy.

§ 27

  1. Nauczyciel w swoich działaniach wychowawczych, dydaktycznych
    i opiekuńczych ma obowiązek kierowania się dobrem dzieci, troską o ich zdrowie, postawę moralną i obywatelską z poszanowaniem godności osobistej dziecka.
  2. Nauczyciel obowiązany jest rzetelnie realizować zadania związane
    z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami przedszkola: wychowawczą, dydaktyczną i opiekuńczą; wspierać każde dziecko w jego rozwoju oraz dążyć do pełni własnego rozwoju osobowego.
  3. Nauczyciel obowiązany jest kształcić i wychowywać dzieci w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia, i szacunku dla każdego człowieka; dbać o kształtowanie
    u dzieci postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju
    i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów.

§ 28

Do zadań nauczyciela należy:

  1. roczne, miesięczne i dzienne planowanie pracy wychowawczo-dydaktycznej
    i opiekuńczej w zakresie nie mniejszym niż podstawa programowa wychowania przedszkolnego określona przez Ministra Edukacji Narodowej.
  2. organizowanie pracy wychowawczo – dydaktycznej i opiekuńczej odpowiednio do możliwości i potrzeb wychowanków,
  3. prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie
    i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci,
  4. dokumentowanie obserwacji pedagogicznych w sposób ustalony przez siebie, akceptowany przez dyrektora przedszkola i zapewniających ciągłość procesu wspomagania indywidualnego rozwoju dziecka, zakończonej analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole.
  5. planowanie i organizowanie współpracy ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno – pedagogiczną, opiekę zdrowotną i inną,
  6. planowanie i organizowanie współdziałania z rodzicami w sprawach wychowania, nauczania i opieki,
  7. systematyczne doskonalenie się zawodowe, rozważne i racjonalne stosowanie zdobywanej wiedzy w organizacji procesu wychowawczego, dydaktycznego
    i opiekuńczego.
  8. przeprowadzanie diagnozy przedszkolnej w roku poprzedzającym rozpoczęcie przez dziecko nauki w klasie pierwszej szkoły podstawowej.

§ 29

Nauczyciel odpowiada za:

  1. bezpieczeństwo powierzonych jego opiece dzieci,
  2. jakość swojej pracy,
  3. kierowanie się dobrem dziecka, troską o jego zdrowie, a także szanowanie godności osobistej dziecka,
  4. udzielanie rodzicom rzetelnej informacji dotyczącej dziecka, jego zachowania
    i rozwoju,
  5. codzienne przygotowanie się do pracy z dziećmi,
  6. rzetelne wykonywanie zadań wynikających z indywidualnego przydziału czynności,
  7. rzetelność, wartość merytoryczną i estetykę obowiązującej dokumentacji procesu wychowawczo – dydaktycznego w grupie,
  8. dobre imię przedszkola.

§ 30

Nauczyciel ma prawo do:

  1. decydowania w sprawie doboru form, metod i środków dydaktycznych do realizacji zadań wychowawczych, dydaktycznych i opiekuńczych;
  2. tworzenia własnych programów wychowania i nauczania zgodnie
    z obowiązującymi w tym zakresie przepisami;
  3. korzystania w swojej pracy z pomocy dyrektora, rady pedagogicznej, a także
    z pomocy metodycznej i merytorycznej wyspecjalizowanych w tym zakresie placówek, instytucji oświatowych i naukowych;
  4. wnioskowania w sprawach usprawniania statutowej działalności przedszkola
    i poprawy warunków funkcjonowania dzieci w przedszkolu.

§ 31

  1. Nauczyciele współdziałają z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci. Rodzice (prawni opiekunowie), nauczyciele i specjaliści zobowiązani są współdziałać ze sobą w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określania drogi jego indywidualnego rozwoju.
    1. Współdziałanie z rodzicami odbywa się poprzez takie formy, jak:
  2. kontakty indywidualne rodziców i nauczycieli;
  3. przekazywanie informacji o postępach w rozwoju dzieci, w formie
    i częstotliwości ustalanej przez dyrektora przedszkola;
  4. organizowanie w miarę potrzeb zebrań grupowych z rodzicami;
  5. walne zebrania z rodzicami organizowane co najmniej raz w roku przez dyrektora przedszkola;
  6. zajęcia pokazowe i otwarte dla rodziców;
  7. uroczystości przedszkolne – rodzinne;
  8. wycieczki krajoznawcze i rekreacyjne z udziałem rodziców;
  9. pedagogizację rodziców z udziałem specjalistów;
  10. organizowanie    dla    rodziców   konsultacji   ze    specjalistami    na   terenie przedszkola;
  11.  pomoc rodzicom w nawiązaniu kontaktów z poradnią   psychologiczno  –  pedagogiczną   i   innymi poradniami specjalistycznymi odpowiednio do potrzeb rozwojowych dzieci.
  • Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania
    i kształcenia dzieci poprzez:
  • zaznajomienie rodziców z zadaniami i zamierzeniami wychowawczymi, dydaktycznymi i opiekuńczymi w danej grupie wiekowej;
  • informowanie każdego rodzica o postępach dziecka, jego zachowaniu, osiągnięciach i trudnościach;
  • gromadzenie informacji o zachowaniu się dziecka w domu rodzinnym: dominujące zabawy, zainteresowania, itp.;
  • przekazywanie wiedzy pedagogicznej dotyczącej interesujących rodziców zakresów wiedzy, uwrażliwiającej na dziecko, jego potrzeby, możliwości i powinności;
  • organizowanie doradztwa metodycznego, psychologicznego
    i pedagogicznego dla rodziców.

§ 32

  1. Obowiązki Logopedy:
  1. badanie diagnostyczne dzieci 6 letnich oraz zgłoszonych dzieci
    z młodszych grup;
  2. prowadzenie ćwiczeń logopedycznych stosownie do rozpoznanych wad wymowy;
  3. udzielanie fachowych porad nauczycielom i rodzicom;
  4. prowadzenie różnych form pomocy o charakterze profilaktycznym;
  5. udział w posiedzeniach rady pedagogicznej oraz zebraniach z rodzicami wymagającej jego obecności;
  6. prowadzenie obowiązkowej dokumentacji określonej odrębnymi przepisami.
  • Obowiązki Nauczyciela religii:
  1. nauczanie religii na podstawie programu opracowanego
          i  zatwierdzonego przez właściwe władze kościelne;
  2. prowadzenie obowiązkowej dokumentacji nauczyciela religii określonej 
          odrębnymi przepisami;
  3. udział w posiedzeniach rady pedagogicznej oraz zebraniach z rodzicami
          wymagającej jego obecności;
  4. prowadzenie uroczystości religijnych.
  • Obowiązki Nauczyciela języka angielskiego:
  1. prowadzenie zajęć zgodnie z programem dla dzieci przedszkolnych;
  2. prowadzenie kącika języka angielskiego (informacje dla rodziców o realizacji programu);
  3. przeprowadzenie zajęć otwartych dla rodziców;
  4. przygotowania dzieci do udziału w imprezach okolicznościowych organizowanych przez przedszkole w uzgodnieniu z dyrekcją placówki;
  5. dostosowania form i metod pracy do możliwości danej grupy wiekowej;
  6. indywidualizowania pracy z dziećmi zarówno zdolnymi jak i również posiadającymi określone trudności.
  • Obowiązki Nauczyciela rytmiki:
  1. współpraca z nauczycielem prowadzącym oddział w zakresie zajęć
    z rytmiki;
  2. realizowanie zajęć przy użyciu nowoczesnych i atrakcyjnych metod pracy z dziećmi;
  3. współpraca z nauczycielami (wymiana informacji zwrotnych, rozwiazywanie ewentualnych problemów itp.);
  4. prowadzenie zajęć z rytmiki w formie i metodami dostosowanymi do wieku i potrzeb odbiorców.


Pozostali pracownicy przedszkola

§ 33

  1. Pomoc nauczyciela :
  1. odpowiada za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci pozostających pod jej opieką;
    1. spełnia czynności opiekuńcze i obsługowe w stosunku do wychowanków, związane ze spożywaniem posiłków, higieną osobistą, czynnościami samoobsługowymi, zabawą i spacerami;
    1. wypełnia polecenia nauczycieli związane z przygotowaniem materiałów
      i pomocy do działalności wychowawczo – dydaktycznej;
    1. czynnie uczestniczy w organizowanych przez nauczycielkę działaniach
      z dziećmi;
    1. odpowiada za stan sprzętu w sali i szatni;
    1. wykonuje zadania wynikające z indywidualnego przydziału czynności;
    1. odpowiada za stan higieniczny i sanitarny przydzielonych pomieszczeń;
    1. przestrzega przepisy bhp podczas wykonywania obowiązków .
  • Kucharka :
  1. organizuje i odpowiada za pracę na terenie kuchni, nadzoruje pracę pomocy kuchennej;
    1. przyrządza, porcjuje i wydaje posiłki zgodnie z normami i zasadami żywienia;
    1. czynnie uczestniczy w sporządzaniu jadłospisów;
    1. przestrzega zasad HCCP;
    1. dba o czystość pomieszczeń i sprzęt kuchenny;
    1. pobiera próbki żywieniowe, odpowiada za ich stan przechowywania  zgodnie z obowiązującymi przepisami;
    1. wykonuje zadania wynikające z indywidualnego przydziału czynności;
    1. przestrzega przepisy bhp podczas wykonywania obowiązków.
  • Pomoc kuchenna :
  1. pomaga kucharce w sporządzaniu posiłków;
  2. utrzymuje w czystości kuchnię i sprzęt kuchenny;
  3. pomaga w dostarczaniu produktów żywnościowych;
  4. wykonuje polecenia wydawane przez kucharkę dotyczące przyrządzania posiłków;
  5. przestrzega przepisy bhp podczas wykonywanych obowiązków.

4.  Księgowa :

  1.  kieruje rachunkowością przedszkola niepublicznego;
    1.  starannie i na bieżąco prowadzi księgowość;
    1.  należycie przechowuje dowody księgowe;
    1.  przestrzega przepisy o obrocie bezgotówkowym;
    1.  nalicza podatek od wynagrodzenia i sporządza deklarację do urzędu
      skarbowego;
    1.  nalicza składki ZUS i sporządza miesięczne deklaracje;
    1.  ubezpiecza pracowników przedszkola i sporządza miesięczne deklaracje;
    1.  prowadzi dokumentację dotyczącą odzieży BHP pracowników;
    1.  wykonuje inne czynności wynikające z indywidualnego przydziału czynności.

5. Referent do spraw żywienia :

  1. zaopatruje przedszkole w żywność i sprzęt;
    1. nadzoruje sporządzanie posiłków i przydzielanie porcji żywieniowych dzieciom i personelowi;
    1. sporządza jadłospisy;
    1. wykonuje inne czynności polecone przez osobę prowadząca przedszkole, wynikające z indywidualnego przydziału czynności i organizacji pracy;
    1. prowadzi dokumentację HCCP

6. Dozorca:

  1. strzeże mienia przedszkola;
  2. utrzymuje czystość na powierzonym mu odcinku pracy;   
  3. dokonuje bieżących napraw;
  4. wykonuje  inne  czynności  polecone  przez osobę  prowadzącą przedszkole, wynikające z organizacji pracy;
  5. przestrzega przepisy bhp podczas wykonywanych obowiązków.

Rozdział 6

Rekrutacja dzieci do przedszkola

§ 34

  1. Przedszkole przeprowadza rekrutację dzieci według kolejności składanych przez rodziców zgłoszeń.
  2. Kartę zgłoszenia dziecka do przedszkola wypełniają rodzice, której treść  określa osoba prowadząca przedszkole z uwzględnieniem przepisów ustawy
    o ochronie danych osobowych.
  3. W karcie zgłoszenia dziecka min. podaje się informacje umożliwiające kontaktowanie się przedszkola z rodzicami w sprawach dotyczących dziecka oraz określenie zobowiązań rodziców względem przedszkola.
  4. Rekrutacji do przedszkola dokonuje osoba prowadząca przedszkole  w ciągu całego roku szkolnego, odpowiednio do posiadanych wolnych miejsc.
  5. Przyjęcie dziecka do Przedszkola następuje na podstawie umowy cywilnej o świadczeniu usług wychowania przedszkolnego zawartej pomiędzy Osobą prowadzącą przedszkole, a rodzicami/rodzicem.
  6. Do przedszkola mogą być przyjmowane dzieci wolniej rozwijające się i ze stwierdzonymi deficytami rozwojowymi po przedłożeniu orzeczenia z poradni
    psychologiczno – pedagogicznej i stwierdzeniu możliwości przebywania dziecka w grupie rówieśniczej.
  7. W jednej grupie może przebywać nie więcej niż dwoje dzieci
    z niepełnosprawnością, o której mowa w ust. 6.
  8. Ze względu na warunki lokalowe, techniczne i lokalizację, przedszkole nie jest przystosowane do przyjmowania dzieci
    z niepełnosprawnością ruchową.

Rozdział 7

Wychowankowie przedszkola

§ 35

  1. Dziecko w przedszkolu ma prawo do:
  1. do właściwie   zorganizowanego   procesu   wychowawczego,   dydaktycznego i   opiekuńczego   poprzez   respektowanie   podmiotowości   wychowanka z poszanowaniem jego własnej odrębności
    i godności,
  2. do swobody wyrażania własnej osobowości,
  3. do własności, tajemnicy, bycia sobą, niewiedzy, szacunku,
    niepowodzeń i łez, do upadków i do radości,
  4. do ochrony przed przemocą i zgorszeniem.

2.  Przedszkole w swoich działaniach respektuje i gwarantuje dzieciom prawa
zawarte w „Konwencji o Prawach Dziecka”

§ 36

  1. Dziecko w przedszkolu ma obowiązek:
  2. szanować inne dzieci i osoby dorosłe;
  3. okazywać pomoc i życzliwość innym;
  4. podporządkować się obowiązującym w grupie ustaleniom
    i zasadom współżycia społecznego;
  5. przestrzegać zasad higieny osobistej;
  6. zgłaszać swoje niedyspozycje i problemy.
    1. Dziecko 6 letnie ma obowiązek realizować roczne przygotowanie przedszkolne. W przypadku dzieci mających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, wychowaniem przedszkolnym będzie mogło zostać objęte dziecko w wieku powyżej 7 lat nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończy ono 9  lat.
    1. Zwolnienie z obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego następuje
      w   przypadku   wcześniejszego   przyjęcia   dziecka   do   szkoły,    zgodnie
      z odrębnymi przepisami.

§ 37

  1. W przedszkolu  nie wolno stosować kar cielesnych,  ani żadnych  metod

      zastraszania wobec wychowanków.

  • Rodzice dzieci w każdej sprawie mają prawo interweniować u nauczycielka, dyrektora lub osoby prowadzącej przedszkole.
  • W przypadku naruszenia praw dziecka przez nauczycieli lub pracowników
    niepedagogicznych przedszkola rodzice mogą składać, w formie pisemnej,
    skargę lub zażalenie do osoby prowadzącej przedszkole, organu sprawującego nadzór pedagogiczny   w zależności            od istoty sprawy.
  • Do załatwiania skarg, wniosków i zażaleń stosuje się odpowiednio przepisy „Kodeks postępowania administracyjnego”.
  • Przedszkole prowadzi rejestr skarg i zażaleń .

§ 38

  1. Dziecko może być skreślone z listy wychowanków decyzja dyrektora przedszkola podjętą w porozumieniu z radą pedagogiczną, w szczególności gdy rodzice/prawni opiekunowie :
  1. nie przestrzegają postanowień obowiązującego w przedszkolu statutu,
  2. zalegają lub nieterminowo regulują opłaty za pobyt
    dziecka    w    przedszkolu    przez    okres        2    kolejnych    miesięcy,
  3. zataili informację o stanie zdrowia psychicznego lub fizycznego dziecka, wpływający na prawidłowy proces dydaktyczno-wychowawczy i bezpieczeństwo innych dzieci w przedszkolu,
  4. nie zgłosili dyrektorowi lub nauczycielowi prowadzącemu oddział, powodu nieobecności dziecka trwającej ponad 14 dni.

.

  • Dziecko może być skreślone z listy wychowanków decyzja dyrektora przedszkola podjętą w porozumieniu z radą także wówczas gdy:
  1. nastąpił brak współpracy pomiędzy rodzicami/prawnymi opiekunami,
    a pracownikami pedagogicznymi przedszkola w kwestii rozwiązywania problemów powstałych w procesie edukacji i wychowania dziecka,
  2. dziecko swoim zachowaniem zagraża zdrowiu i bezpieczeństwu innych dzieci,
  3. dziecko nagminnie łamie swoje obowiązki  wynikające z postanowień statutu.

                                                         Rozdział 8

         Prawa i obowiązki rodziców

§ 39

  1. Rodzice wychowanków przedszkola mają prawo do:
  1. wychowywania swoich dzieci w duchu tolerancji i zrozumienia dla inny, bez dyskryminacji wynikającej z koloru skóry, rasy, narodowości, wyznania, płci oraz pozycji społecznej czy materialnej,
  2. znajomości założeń i zadań kształcących i wychowawczych wynikających z realizacji programu wychowania przedszkolnego w danym oddziale,
  3. znajomości aktów prawnych regulujących pracę przedszkola,
  4. systematycznego  uzyskiwania  rzetelnej   informacji  o  rozwoju  swojego
    dziecka,
  5. pełnej wiedzy i akceptacji tego co w przedszkolu się dzieje (znajomość działań wynikających z programów pracy przedszkola),
  6. uzyskiwania od nauczycieli porad i wskazówek odnośnie przyczyn trudności wychowawczych i sposobów udzielania dziecku wsparcia,
  7. otrzymywania pomocy pedagogicznej, psychologicznej oraz innej, zgodnej z ich potrzebami w miarę możliwości przedszkola,
  8. udziału lub obserwacji zajęć prowadzonych z dziećmi,
  9. udziału w uroczystościach organizowanych przez przedszkole,
  10. wyrażaniu   i   przekazywaniu   wniosków   i   opinii   dotyczących   pracy
    przedszkola, do osoby prowadzącej przedszkole i organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny,
  11. zachowania w tajemnicy informacji nt.   dziecka    przekazanych    nauczycielom  lub dyrektorowi przedszkola.
  • Rodzice dziecka uczęszczającego do przedszkola mają obowiązek:
  1. przyprowadzania do przedszkola dziecka zdrowego i czystego,
  2. odbierania z przedszkola dziecka w godzinach ustalonych w ramowym
    rozkładzie   dnia   lub   indywidualnie   z   dyrektorem   lub   nauczycielem
    przedszkola,
  3. podania do wiadomości przedszkola pełnej informacji o możliwościach
    i sposobach kontaktowania się z rodzicami w sprawach dziecka,
  4. zgłaszania   dyrektorowi   przedszkola   przypadków   wystąpienia   chorób
    zakaźnych,
  5. zgłaszania nauczycielowi odpowiedzialnemu za dany oddział,  wątpliwości
    związanych z aktualnym samopoczuciem dziecka,
  6. stosowania się do przepisów statutu przedszkola,
  7. regularnego    i   terminowego   wnoszenia    opłat   za    pobyt    dziecka w przedszkolu,
  8.  interesowania się postępami w rozwoju swojego dziecka i zasięgania opinii u wszystkich nauczycieli odbywających z dzieckiem zajęcia wychowawczo – dydaktyczne, opiekuńcze i dodatkowe.

Rozdział 9

Zajęcia zdalne

§ 40

  1. Na początku każdego roku szkolnego pozyskiwane są informacje od Rodziców nt. posiadanego przez nich sprzętu informatycznego.
  2. Na spotkaniach grupowych Rodzice są informowani o sposobach komunikowania się pracowników przedszkola z nimi, w sytuacji czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek oświaty i przejścia na pracę zdalną.
  3.   Nauczyciele i dyrekcja przedszkola mogą korzystać:
  4. ze strony internetowej przedszkola;
  5. poczty elektronicznej;
  6. komunikatora Wats App;
  7. telefonów komórkowych – smsów.
  8. Każdy rodzic otrzymuje od nauczyciela każdego oddziału przedszkolnego, hasło do logowania, w zakładkach grupowych na stronie internetowej przedszkola.
  9. Zajęcia w formie zdalnej mogą być realizowane z wykorzystaniem komunikatorów, o których mowa w ust. 3, oraz materiałów dostępnych na stronach internetowych MEN-u, kuratorium oświaty, materiałów prezentowanych przez publiczną telewizję i radiofonię.
  10. Wytwory pracy dzieci, udokumentowane w formie zdjęć i krótkich filmików, rodzice mogą wysyłać na adres poczty elektronicznej, utworzonej w tym celu.

§ 41

  1. Przedszkole zapewnia nauczycielom możliwość prowadzenia nauczania zdalnego w siedzibie Przedszkola, z wykorzystaniem przedszkolnego sprzętu komputerowego.

§ 42

  1. Dyrektor/Wicedyrektor Przedszkola koordynuje pracę nauczycieli oraz współpracę nauczycieli z rodzicami w zakresie pracy zdalnej.
  2. Nauczyciel zobowiązany jest do odczytywania informacji wysyłanych przez Dyrektora/Wicedyrektora Przedszkola w postaci SMS-ów, e-maili, z użyciem komunikatorów internetowych. Nauczyciele wykonują pracę zdalnie lub pozostają w gotowości do pracy.
  3. Proponowane zajęcia powinny uwzględniać wiek dziecka i jego możliwości psychofizyczne.
  4. Wychowawca oddziału podaje zakres treści nauczania przy użyciu dostępnych środków komunikacji elektronicznej.
  5. Przy planowaniu pracy zdalnej do realizacji w domu proponuje się sytuacje sprzyjające zacieśnieniu rodzinnych relacji, np. konstruowanie gier, czytanie, zabawy sensoryczne, wspólną zabawę na podwórku.
  6. Zajęcia oraz godziny konsultacji z rodzicami (opiekunami prawnymi)
    i ewentualnie z dziećmi dla poszczególnych oddziałów odbywają się zgodnie
    z planem pracy odpowiadającym tygodniowemu pensum poszczególnych nauczycieli.
  7. Wszyscy nauczyciele są dostępni dla rodziców (opiekunów prawnych) i ich dzieci w godzinach swojej pracy zgodnie z tygodniowym planem pracy.


Rozdział 10

Postanowienia końcowe

§ 44

  1. Zasady gospodarki finansowej i materiałowej przedszkola określają odrębne
    przepisy.
  2. Decyzja o likwidacji przedszkola należy do kompetencji osoby prowadzącej.
  3. O decyzji dotyczącej likwidacji przedszkola osoba prowadząca przedszkole
    zobowiązana jest zawiadomić  rodziców,   Kuratora  Oświaty  i  Prezydenta
    Miasta Nowego Sącza, najpóźniej 6 miesięcy przed końcem roku szkolnego,
    czyli 6 miesięcy przed terminem likwidacji.
  4. Zmiany w statucie przedszkola mogą być dokonywane w formie pisemnej przez organ prowadzący przedszkole i są podawane do wiadomości w sposób przyjęty w przedszkolu.

§ 45

Traci moc Statut Przedszkola Niepublicznego „Promyczek” z dnia 01.09.2009 r.

§ 46

Statut wchodzi w życie z dniem 01 września 2017 r.

                                                                 Osoba  prowadząca przedszkole

                                                                                  Maria Kościsz

Kategorie

  • Bez kategorii
©2025 promyczek-nowysacz.pl | Powered by SuperbThemes