Rola psychologa w przedszkolu polega na wspieraniu procesu wychowawczego dzieci poprzez współpracę z nauczycielami i rodzicami, a przede wszystkim poprzez kontakt z dzieckiem. Prowadząc obserwacje funkcjonowania dzieci w grupie przedszkolnej, psycholog udziela wsparcia nauczycielom oraz rodzicom podczas indywidualnych konsultacji. Poprzez budowanie pozytywnych relacji z dziećmi, specjalista zapewnia przedszkolakom poczucie bezpieczeństwa i zrozumienia.
Pomoc logopedyczna w naszym przedszkolu skierowana jest do dzieci wymagających wsparcia w zakresie rozwoju mowy. Obejmuje przede wszystkim terapię zaburzeń mowy.
W zakres opieki logopedycznej w przedszkolu wchodzi:
- diagnozowanie stanu motoryki narządów mowy i stanu artykulacji dzieci;
- prowadzenie ćwiczeń logopedycznych z dziećmi, u których stwierdzono zaburzenia komunikacji językowej;
- prowadzenie terapii logopedycznej indywidualnej,
- wspieranie nauczycieli w działaniach usprawniających aparat mowny dzieci;
- podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej;
- współpraca z rodzicami dzieci, którym udzielana jest pomoc logopedyczna w celu włączenia ich w proces terapii ich dziecka i kontynuacji ćwiczeń w domu;
- konsultacje dla zainteresowanych rodziców.
Zajęcia odbywają się ze Stanisławem Szarkiem, cenionym sądeckim artystą i pedagogiem. Jego misją jest dzielenie się z innymi swymi umiejętnościami w zakresie sztuk plastycznych.
Na zajęciach dzieci mają okazję rozwijać ciekawość świata, bawić się i tworzyć, uczyć jak wyrażać swoje myśli w sposób twórczy.
Zajęcia odbywają się raz w tygodniu.
Nauczanie języka angielskiego odbywa się w formie różnorodnych zabaw stymulujących krótkie wypowiedzi w języku nowożytnym. Wykorzystując rozmaite pomoce dydaktyczne, dzieci chętnie uczestniczą w proponowanych zabawach przyswajając z łatwością i w sposób naturalny nowe słownictwo. Poprzez aktywność ruchową, przedszkolaki utrwalają poznane zwroty i zaczynają stosować je w codziennych sytuacjach.
Zajęcia rytmiczne kształtują kulturę muzyczną i słuch dziecka, rozwijają umiejętność aktywnego przeżywania i odzwierciedlania muzyki za pomocą tego, co jest najbardziej naturalne dla dziecka – ruchu. Ćwiczenia pomagają rozwinąć pamięć muzyczną i ruchową oraz wpływają korzystnie na rozwój psychiczny i fizyczny dziecka.
Pierwsze oznaki wad postawy u dzieci można zauważyć już w okresie przedszkolnym. Bardzo ważne, aby jak najwcześniej zacząć kształtować u nich prawidłowe nawyki. Podstawowym celem zajęć jest troska o harmonijny rozwój organizmu oraz utrzymanie właściwej postawy ciała. Zajęcia prowadzone są w formie ćwiczeń fizycznych z wykorzystaniem różnorodnych akcesoriów gimnastycznych, tj. woreczki, drabinki, tunele czy szarfy. Dzięki gimnastyce rozwijany jest zarówno układ ruchowy jak i układ nerwowy, a więc koordynacja, siła, wytrzymałość, gibkość.
Celem katechezy przedszkolnej jest wprowadzenie dziecka w życie religijne, w poznanie wiary, modlitwy i liturgii. Nauka religii ma również służyć wspomaganiu rozwoju moralnego dziecka i kształtowaniu jego życia we wspólnotach społecznych, np. w rodzinie, w Kościele czy grupie przedszkolnej.
Bajkoterapia to jedna z metod pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym. Polega ona na czytaniu specjalnie dobranych książek w celach terapeutycznych, edukacyjnych i relaksacyjnych. Bajkoterapia pomaga w przezwyciężeniu lęków związanych z różnymi sytuacjami. Wykorzystuje się odpowiednio dobrany tekst. Dzięki temu w psychice dziecka pojawia się pozytywne myślenie, dzieci zaczynają rozumieć swoje uczucia, ich przejawy, a także przyczyny.